Op de Beagle

posted in: Blogs, Ecuador-Peru | 5

Dinsdag 18 april begon onze cruise over de Galápagos met de boot de Beagle. We zaten op de boot met in totaal 13 mensen, 4 crewleden en 1 gids. De gids, Jan, kwam toevallig ook uit Nederland, hoewel hij al jaren op de Galápagos woont. We waren heel blij met Jan die enorm veel vertelde en uitlegde, en er duidelijk veel vanaf wist. We hoorden op de boot ook van anderen dat ze deze specifieke boot aangeraden kregen omdat hij zo’n goede gids is. Op de boot hadden we een kleine cabin voor onszelf, met eigen badkamer. Best wel luxe, zeker in vergelijking met de snorkelboot die we een paar jaar geleden in Thailand hadden. Behalve ons zaten er twee wat oudere Zwitserse stellen op de boot, een superleuk wat ouder stel uit Australië, een stel uit Chicago, Jim en Renee, een vrouw uit Engeland, Barbara, een jongen uit Zwitserland, Matthias en nog een jongen uit Canada, Alexander. Vooral met Jim en Renee, Matthias en Barbara zijn we veel opgetrokken en hebben we veel lol gehad tijdens die week op de boot.

De cruise duurde van dinsdag(middag) tot en met dinsdag(ochtend) en begon op het vliegveld van Baltra, hetzelfde vliegveld waar we een paar dagen eerder onze vakantie op de Galápagos gestart waren. Het duurde even voordat iedereen compleet was, maar uiteindelijk begon de trip dan echt, met lunch op de boot. De paar uurtjes daglicht die ons nog restten (we zitten hier praktisch óp de evenaar, dus daglicht is simpelweg van 6 tot 6) hebben we doorgebracht op Playa Bachas, een mooi strandje aan de noordkant van het eiland Santa Cruz (het hoofdeiland van de Galápagos). De ondergaande zon was schitterend, maar de grote hoeveelheid muggen die er zaten een beetje jammer. We hadden ons goed bedekt met lange broek en lange mouwen, maar daar hadden de muggen totaal geen boodschap aan, en door onze kleren heen zijn we helemaal lek geprikt :(.

De eerste nacht hebben we de hele nacht doorgevaren naar het noordelijkste bezoekbare eiland van de Galápagos: Genovesa. Dit is een eiland met ontzettend veel bijzondere Galápagosvogels die je nergens anders vindt, zoals de Nazcabooby, Red footed booby, blue footed booby, Short eared owl en Frigatebird. Tijdens zo’n cruise heb je meestal 2 ‘landings’ per dag, zoals dat heet, en ga je daarnaast nog 1 of 2 keer per dag snorkelen. Best een vol actief programma, maar daardoor zie je wel heel veel. Op Genovesa deden we de eerste landing direct ‘s ochtends om 6 uur, met het mooiste zonlicht en een nog enigszins draagbare temperatuur (vanaf een uur of 8 is de hitte, en vooral de felheid van de zon, echt bijna niet te doen). Een stukje wandelen over het eiland, waar je letterlijk tussen de vogelnesten door manoeuvreert, leverde direct mooie beelden op van alle bijzondere vogels. Arjen kon zijn plezier niet op met zijn camera om allemaal mooie plaatjes te schieten. Het was flink zweten, dus we waren blij dat we daarna even af konden koelen met snorkelen. Genovesa is een van de weinige plekken waar je met snorkelen de beroemde hamerhaai kunt zien, een haai waarvoor velen naar de Galápagos komen om mee te duiken (gaan wij na de cruise ook nog doen). Tijdens het snorkelen zagen we één hamerhaai, op afstand, met niet al te best zicht, maar: we hébben er een gezien. Onze eerste! Hopelijk zien we er met duiken nog een paar meer.

In de baai van Genovesa hebben we ook nog even gekayakt en in de late middag, wederom met mooie zon en íets lagere temperaturen, hadden we de tweede landing, om vogels te spotten (hoef je niet heel erg je best voor te doen, je struikelt letterlijk over ze, want ze zijn totaal geen mensen gewend en dus ook helemaal niet bang). Zo’n landing betekent dat je met een dinghy (klein bootje met een motor) naar het strand danwel de rotsen vaart, vanuit de grote boot. Soms is het een natte landing, en moet je dus op het strand met je voeten in het water om aan land te komen, soms is het een droge landing, en kun je direct op de rotsen stappen vanuit de dinghy. Gelukkig hadden we een drybag gekocht (waterdichte tas die met duiken veel gebruikt wordt om je spullen droog te houden in de boot), en konden we daar steeds veilig de cameraspullen in doen, ook met natte landings. We hebben het bij anderen namelijk al mis zien gaan met hun dure camera…

Na Genovesa voeren we wederom ‘s nachts door naar het volgende eiland, Santiago, dat links boven Santa Cruz ligt. Hier hadden we op donderdagochtend een landing in Puerto Egas, een mooi zwart zandstrand (lavazand) met een mooie cove. Ook hier hebben we een korte wandeling gemaakt, en zagen we vooral luierende en spelende zeeleeuwen, marine iguanas bakkend in de zon en Sally Lightfoot krabben. Dat zijn felrode krabben (die totaal geen vijanden hebben dus ook geen enkele reden hebben om onopvallend te zijn), die erg fotogeniek zijn. De spelende zeeleeuwen in het water waren erg schattig, en ook daarna met snorkelen in dezelfde baai zagen we de zeeleeuwen, maar dan onder water. De zeeleeuwen waren zo speels dat ze om je heen zwommen en je bewegingen nadeden. Als jij een koprol maakte, deden zij dat ook! Bij het snorkelen kwamen we ook zeeschildpadden, white tip reef sharks (ook wel de Freek Vonkhaai genoemd :)) en allemaal visjes. Wederom heerlijk om even af te koelen.

Die middag was gepland om vooral te varen naar het volgend eiland, Isabela, het grootste eiland van de archipel. Het stuk zee waar we doorheen voeren is vrij open en je hebt daarom een vrij grote kans om groot wild te zien, zoals orka’s, walvissen, dolfijnen, etc. We hadden gelukkig, na een paar uren varen zagen we in de verte zwarte vinnen en staarten. Orka’s!!! Snel voer de Beagle dichterbij en werden de dinghies gereed gemaakt om dichterbij te komen. En dichtbij kwamen we! Het was een grote orkafamilie met een paar kleintjes erbij, echt super om te zien! Een geweldige afsluiting van een mooie dag!

We hebben ook allemaal filmpjes gemaakt van verschillende dieren (zoals een Nazca booby jong, een babyzeeleeuw en de orka’s), maar het internet op de Galápagos is echt ontzettend traag en foto’s uploaden is al een hele klus, laat staan filmpjes. We zullen proberen er later nog wat op youtube te zetten, maar voor nu moeten jullie het doen met de foto’s.

De tweede helft van de cruise volgt in een volgende blogpost.

To be continued…

Carla & Arjen

5 Responses

1. Dorothé

Onbeschrijfelijk mooie foto’s. Volgens mij hebben jullie nog nooit zoveel verschillende dieren op een trip gezien als deze keer en wij genieten mee!!

2. Roderick

ziet er super cool uit :) Een hoop mooie plaatjes weer.